NYE OG GAMLE MEDLEMMERS GODE HUSKELISTE

MEDLEMMENS GENERELLE ANSVAR OG PLIKTER 

Som forslagsstiller til et nytt medlem får du fadderansvaret for en rekke oppfølgings- og informasjonsoppgaver:

 * gi kandidaten en grunnleggende forståelse av Rotary, idémessig og i praksis, før opptak. 

* å informere om vesentlige sider av klubblivet: - Rotasjonsprinsippet. - Klassifikasjonsprinsippet. - Møteplikten. - Møteretten. - Komitéarbeidet. 

* å informere om Rotarys grunnpilarer: - Rotarys formål. - 4-spørsmålsprøven. - Etisk kodeks for yrkesaktive rotarianere.

 * å følge opp medlemmet på møtene: - introduksjon blant medlemmene. - avtale å møtes neste gang.

 * å besøke andre klubber sammen. 

Opptaksfasen 

Prosedyrene for opptak av nye medlemmer finnes i Klubbens vedtekter. Du har en person i tankene som du mener vil egne seg godt til nytt medlem. På forhånd har du forsikret deg om at kandidaten kan være interessert i medlemskap. Hva du informerer om på dette stadiet avhenger av hvilket kjennskap kandidaten har på forhånd, og hva han/hun ønsker å vite. Det er viktig at kandidaten på dette tidspunkt ikke får noe forhåndsløfte om medlemskap. Du har inngitt ditt forslag til nytt/nye medlem(mer) til styret eller medlemskomiteen i klubben, og det er besluttet at vedkommende skal inviteres til å bli medlem. I noen klubber er det vanlig at kandidater inviteres til klubbmøter for å få vite litt mer om hva Rotarymedlemskap går ut på. Uansett må et nytt medlem få litt tid til å si ja. Her vil din grunnleggende informasjon komme godt med. Måten selve opptaket skjer på varierer fra klubb til klubb. Konferer med din President hvordan dette skal skje. 3 Uansett - nå begynner ditt fadderansvar, du er den som er nærmest til å ta ansvaret for at det nye medlemmet skal gli inn i miljøet og inn i Rotary-arbeidet. Noen klubber har også en reservefadder, som trer i funksjon når fadderen har reisefravær. Men - det betyr ikke at klubbens øvrige medlemmer er fritatt for ansvar for at nye medlemmer trives i klubben! 

HVA SKAL DU INFORMERE OM? 

ROTASJONSPRINSIPPET  - Alle verv i Rotary "roterer", slik at verdenspresident, distriktsguvernører, klubbpresidenter, alle komiteer på distrikts- og klubbplan, styrer osv. byttes ut hvert år. rotaryåret går fra 1.juli til 30.juni neste år. 

KLASSIFIKASJONSPRINSIPPPET - Medlemssammensetningen i alle rotaryklubber bygger på prinsippet om å ha ett medlem fra hvert yrke eller næring. Klubben skal representere et tverrsnitt av yrkes- og samfunnslivet i det lokalsamfunnet klubben er en del av. Enhver rotarianer har en yrkesklassifikasjon, representerer dette yrket/bransjen i Rotary og representerer Rotary i det yrket/bransjen. Din tittel er aldri din klassifikasjon. 

MØTEPLIKTEN  -Det er møteplikt i Rotary. Alle klubber plikter å holde ett møte hver uke (unntatt på helligdager/fridager), og enhver rotarianer plikter å delta på møtene. Du kan overholde møteplikten ved å besøke andre klubber. Møteplikten forståes slik: Det kreves minst 50 % fremmøte i hvert halvår, og herav skal minst 30 % i egen klubb. Noen møter på distriktsplan, intercitymøter og annet er også godkjent som tellende fremmøter. 

MØTERETTEN - Som rotarianer har du rett til å møte i alle rotaryklubber over hele verden. Dette gir fantastiske muligheter til nye yrkesmessige impulser og verdifulle bekjentskaper. KOMITÉARBEIDET Alle medlemmer av en klubb skal delta i arbeidet i en komité. Komiteene kan grovinndeles etter Rotarys fire tjenesteveier: Klubbtjeneste, yrkestjeneste, samfunnstjeneste og internasjonal tjeneste. Disse 4 obligatoriske hovedkomiteer kan, som regel avhengig av klubbens størrelse, inndeles i underkomiteer som programkomité, medlemskomité, klassifikasjonskomité, osv. 

ROTARYS MOTTO - "Service above Self" Rotarys idé er at medlemmene skal arbeide for en mer menneskelig samfunnsutvikling, hvor det tas hensyn til og vises respekt for det enkelte menneske og ethvert ærlig arbeid. 4 

ROTARYS FORMÅL ER Å GAGNE ANDRE Dette mål søker vi å nå gjennom: 1. å lære våre medmennesker å kjenne. 2. å stille høye etiske krav til oss selv i yrke og samfunnsliv, og å vise respekt og forståelse for alt nyttig arbeid. 3. å søke å virkeliggjøre Rotary’s idealer i vårt privatliv, yrkesliv og som samfunnsborgere. 4. å arbeide for internasjonal forståelse og fred gjennom vennskap over landegrenser mellom mennesker fra alle yrker.

 4-SPØRSMÅLSPRØVEN Om saker vi tenker, sier og gjør: 1. Er det sannhet? 2. Er det rettferdig overfor alle det angår? 3. Vil det skape forståelse og bedre vennskap? 4. Vil det være til beste for alle det angår? 

YRKESKODEKS FOR ROTARIANERE - Egenerklæring for yrkesaktive rotarianere i forretnings- og arbeidsliv Det forventes at jeg ser mitt yrke som en mulighet til å gagne andre. 

  1.  Er tro mot landets etiske normer og samfunnets moralske krav      
  2.  Gjør alt jeg kan for at mitt arbeid skal ha verdi og for å fremme høye etiske krav i det yrket jeg har. 
  3. Er rettferdig mot overordnede, kolleger, medarbeidere, konkurrenter, kunder, allmennheten og mot alle jeg har forretnings- eller yrkesmessig forbindelse med. 
  4.  Erkjenner at alt nyttig arbeid har sin verdi.
  5.  Stiller mine yrkeskunnskaper til disposisjon for å gi unge mennesker de beste muligheter for å hjelpe andre og for å forbedre livskvaliteten i samfunnet. 
  6.  Er ærlig når jeg annonserer og gir opplysninger til allmennheten om mitt arbeid og mine forretningsaktiviteter. 
  7. Verken ber om eller gir fordeler til en rotarianer som jeg ikke ville gitt til en ikkerotarianer som jeg har forretnings- eller yrkesmessige forbindelse med. 
  8. Oppfølgingsfasen Det er nå i oppfølgingsfasen at den største verdien av et systematisk fadderarbeid ligger, fordi det er som "nyslått" medlem at alt for mange yngre, yrkesaktive faller ut av møterutinen, og forsvinner ut igjen før de egentlig har lært hva Rotary og klubben representerer. Som fadder kan du nå gjøre både klubben din og det nye medlemmet en tjeneste med god oppfølging. 
  9. FREMMØTET SOM VARSELLAMPE Dårlig fremmøte er et faresignal det gjelder å registrere tidlig. Årsakene kan være mange - noen av dem kan du og klubben gjøre noe med. Er vi opptatt av å lage et attraktivt miljø for nye medlemmer? 
  10. PRESENTER DET NYE MEDLEMMET FOR KLUBBENS ØVRIGE MEDLEMMER Jo før vedkommende blir kjent med de andre, desto bedre. Den personlige kontakten er limet som holder Rotary sammen, og et nytt medlem vil raskere føle seg hjemme i klubben når han/hun har vært gjennom "presentasjonsfasen". 
  11. GJØR AVTALE OM Å MØTES NESTE GANG Sørg for å gjøre en konkret avtale om at dere møtes til neste møte. Står neste møte i avtaleboken blir det så mye enklere å finne tid. Tips: Det nye medlemmet skriver inn Rotarymøtet i avtaleboken sin ut hele året. 
  12. TA DET NYE MEDLEMMET MED I DIN EGEN KOMITÉ Komitéarbeidet gir klubblivet en positiv ekstra dimensjon, særlig når klubben har mange medlemmer. I komiteene lærer man både sine medrotarianere og praktisk rotaryarbeid å kjenne. 
  13. TA DET NYE MEDLEMMET MED I ANDRE KLUBBER Er det flere rotaryklubber på hjemstedet, så vil det gi positive impulser å ta henne/ham med til andre klubber. 
  14. TA DET NYE MEDLEMMET MED PÅ DISTRIKTSKONFERANSEN Distriktskonferansen er åpen for alle, og gir et godt innblikk i hva som rører seg i rotarydistriktet, og på det internasjonale plan er det Verdens konferens hvert år. President Kennedy 2015/16 har deltatt på Verdenskongress i Køpenhavn 2006 og Salt Lake City 2007. Spør ham hvor uvurderlig det var for å bli kjent med Rotary som helhet i ung alder!
  15. LA DET NYE MEDLEMMETS LEDSAGER BLI KJENT MED ROTARY Det er viktig at ledsager også er positiv til Rotary. Vi vet alle at det er en del feil oppfatninger av Rotary ute og går, og her kan du bidra. Kjenner du ledsageren, bør du ta initiativ til felles samtaler rundt Rotary. Enkelte klubber arrangerer møter/klubbkvelder for nye medlemmer og deres ledsagere. Her må du passe på at nye medlemmer deltar, og vær til stede selv. 
  16. YRKESFOREDRAGET – EGO-foredraget At alle nye rotarianere skal igjennom et obligatorisk ego/yrkesforedrag, bør ikke komme som et sjokk på et nytt medlem. Du forteller om det på et tidlig tidspunkt, hva det skal inneholde, varighet osv. Utgangspunktet er alltid medlemmets yrkesmessige bakgrunn, med utdannelse og litt privatliv som et naturlig "tilbehør". Det er som yrkespersoner vi er medlemmer av Rotary, og det er det nye medlemmets yrke og arbeidsfelt innenfor dette yrket rotarianerne vil høre om. Er det naturlig å se yrkesmessig forhold i etisk sammenheng, er det utmerket. Rotary og yrkesetikk hører uløselig sammen. 
  17. VIDERE INFORMASJON Har du fulgt opp ditt fadderansvar etter disse punktene, har du virkelig gjort en innsats for klubben din. Selvsagt finnes det mye mer å informere om innenfor Rotarys internasjonale, verdensomfattende virksomheter. Sørg for å sette det nye medlemmet på sporet, av Rotary Foundation, av internasjonale hjelpeprogrammer, av Ungdomsutveksling og Handicamp osv. Vår egen Årbok inneholder mye, det er en bra begynnelse å lese i den. 
  18. HVA MER KAN DU GJØRE? Vær en rotaryvenn, vær en aktiv rotarianer, kort sagt - et forbilde. 
  19. HOLD DEG OPPDATERT på det som er nytt  på www.rotary.org, meld deg inn i club centreal
  20. BLI MED I INTERNASJONELLE MØTESPLASSER i Rotary Fellowships, Action groups og mye mer

Sosiale medier

Møteinformasjon

Møtested: Østgård aktivitetssenter
Adresse: Kirkeveien
Postnummer: 2335
Sted: Stange
Land: NO
Møtedag: Onsdag
Møtetid: 18:15
Møtespråk: no

Place content here

Møtearkiv fra
før August 2022



rotary lenker

Nyheter fra
rotary INTERNATIONAL:

Loading RSS...

Nytt fra Rotary i Norge

District - Rotary RSS